Bokappar?

jerka11

Helgens bokbloggsjerka handlar om något jag inte alls vet något om. Annika skriver att Peter May har en app till Isle of Lewis, och undrar vad vi tycker om det här relativt nya sättet för författare att ytterligare befästa sig själv och sina böcker hos läsare/konsumenter?

Det närmaste jag har kommit är faktiskt en kursbok, möjligen hade det med sociala medier-kursen att göra, där det i kursboken fanns QR-koder som man kunde scanna och förflytta sig till en webbplats med ytterligare exempel och statistik och sånt. Det var väl.. praktiskt.

Skulle jag ha velat ha en app när jag läste Peter Mays böcker? Om den hade haft fina bilder är det klart jag hade velat ha det. Det finns ju en fotobok också, Hebrides av Peter May. Den kan ju vara ett low tech sätt att uppnå detsamma.

Men skulle jag vilja att man missade något avgörande i boken om man inte hade appen? Absolut inte. Extramaterial är fint, men allt väsentligt ska nog rymmas innanför bokens pärmar.

11 reaktioner på ”Bokappar?

  1. Extramaterial självklart. Att vara tvingad att använda appen för att få full behållning av boken tycker jag inte låter som ett alternativ.

  2. Jag har aldrig ens hört talas om att det skulle finnas något sånt… Antar att extramaterial kan vara kul, men tror inte jag skulle bry mig så mycket om det. Fast kan tänka mig en interaktiv karta över platser i en bok om jag är på resa 🙂

Kommentera

