Kulturkollos utmaning: Hälsa

Jahaja. Kulturkollo sysslar med hälsa, välmående och energitjuvar den här veckan. Så veckans utmaning går helt enkelt ut på att delge ditt absolut bästa tips för att må bra, bättre, bäst! 

Oookej. Ni vet den där kategorin jag har? Som faktiskt inte haft så många inlägg på senare tid. Det här kommer bli ett bidrag till den kategorin: Sara uttalar sig om sånt hon inte vet något om.

Och i den här kategorin hamnar det för att, oavsett att jag vet hur jag borde göra för att leva hälsosamt, så är det sällan jag gör det, speciellt inte då det gäller vad jag äter. Dessutom, hur jag än vänder mig har jag numer alltid ett stort spöke att dra omkring med då det gäller hälsa och välmående- det jobbiga med cancer sedan man väl blivit av med sjukdomen, är att man i stort sett hela sitt återstående liv får bära på konsekvenserna. Att jag till exempel för alltid kommer att bli mer andfådd än jag skulle behöva vara. Att jag för alltid kommer att behöva begränsa aktiviteter och intryck för jag blir så väldigt trött, och i stort sett inte alls klarar stress  för då får jag betala med en redig huvudvärk av migräntyp några dagar efteråt. Och sådana där kul grejer. Jag är dock oerhört tacksam att jag inte har någon slags kronisk värk (även om det OCKSÅ finns på listan av långtidskonsekvenser av att ha överlevt cancer, så det kan eventuellt vara en tidsfråga..).

Men. Som alltid så vägrar jag låta varken ålder, magomkrets eller det faktum att jag inte vet något om olika saker att hindra mig, så här kommer hur som helst ett inlägg om hälsa av en som eventuellt borde hålla tyst om hela saken.

Jag tänkte som så här: Jag kan ge vissa tips som jag vet funkar för mig. Jag har till exempel jobbat med olika slags kontorsjobb i hela mitt liv och kan tipsa om två saker som är grymt effektiva för att hålla rygg och axlar i skick:

  1. Simning. Med någorlunda teknik, eller åtminstone så pass mycket teknik att man inte spänner nacke och axlar när man simmar, så är det här en av två saker jag tycker kan få de mest stelnade axlar att mjukna. Extra effektivt med bastu före, efter eller med bastupauser allt emellanåt medan man håller på och simmar.
  2. Boxning. Det här funkar mer förebyggande, men det tvingar också mig att röra på en massa muskler i axlar och rygg som helt enkelt inte alls mår bra av kontorsjobb och datorskrivande.

images8mk6qt03

Vad som för övrigt är hälsa, är i stort sett balans. Att försöka få livets alla delar att gå ihop och se till att man får tillräckligt men inte för mycket. Av allt. Det är lätt, men svårt.

Bildresultat för yin yang

 

 

6 reaktioner på ”Kulturkollos utmaning: Hälsa

  1. Simning är ju fantastiskt bra. Om det bara inte vore för att det är så vidrigt kallt i bassängen (i vår lilla simhall)… brrrrr. Annars skulle jag nog kunna tänka mig det.

  2. viktoria535

    Simma borde man görs mera. Och boxas med för den delen. Båda är dessutom bra för den mentala hälsan inbillar jag mig.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s