Några tips till Alla hjärtans dag

Det är faktiskt länge sen jag skrev något om romantiska böcker till alla hjärtans dag. Egentligen är det fantastiskt tänkt, en av årets ruggigaste och kallaste månader för att fira alla hjärtans dag, eller så vändagen då, som den kallas här. Det var 2012 och 2013 när jag skrev om romantisk läsning sist.

 

Dessutom hade jag ju faktiskt tänkt mig att det här året skulle vara året för romanceläsning!

aret-for-romance2017

Jag tänkte försöka tipsa om romantisk läsning ur det jag läst sedan år 2013, med tanke på att det var då jag gav alla hjärtans-tips senast. (Det spännande när jag undersöker mina lästa-böcker-listor- är att det känns både mycket nära i tid som jag läst böckerna, och samtidigt mycket länge sen. Jag minns precis var jag befann mig i livet då, och jag blir dessutom påmind om att jag nu är på ett helt annat ställe. Men det var ju romantik och inte filosofi det här skulle handla om!)

År 2014 läste jag första boken i Simona Ahrnstedts En enda-serie, En enda natt. Jag ser att jag då behöll hennes tidigare bok som min favorit, ”De skandalösa”. Annars brukar jag vanligen anse att Simonas nyaste bok är den hittills bästa hon skrivit. Och jag får nog säga (helt i linje med det) att En enda risk numera är den bok jag gillar bäst. Åtminstone tills hon skriver en ny. Men det ÄR en serie, och den som inte har lika obekymrad inställning som jag till serier har nog en fördel av att läsa hela serien, det ger lite att känna igen personerna från de andra böckerna. Lite. Inte så mycket. Orsaken att jag läst Simonas böcker i ordning är jag läser dem mycket fort efter att de kommer ut, och att jag sedan väntar otåligt på nästa.

bokomslag_en-enda-natt-simona-ahrnstedt

 

 

 

 

 

 

På tal om serier- det finns en deckarserie som också samtidigt är rätt romantisk, om än inte på rosor-choklad-svept av fötterna-sättet det oftast är då det gäller romance. Och jag började läsa den serien 2014, så den platsar utan vidare som tips här också. Oskuld och arsenik av Dorothy Sayers inleder en kvartett om deckarförfattaren Harriet Vane och Peter Wimsey.

untitled

Den här boken läste jag 2015, och är hittills den enda romanceboken där man befinner sig en del av tiden i den lilla staden bredvid min ännu mindre by, nämligen  Kristinestad- även om den herrgård där huvudpersonen befinner sig nog aldrig existerat. Det här är den rätta boken för dig som är intresserad av hur en flicka levde kring sekelskiftet 1700-1800 i Sverige-Finland, Myndlingen av Sara Medberg.

Myndlingen

Fortfarande år 2015 läste jag en bok som jag då kallade en av dom bästa chick-lit böckerna jag har läst, Here’s looking at you av Mhairi McFarlane. En kombination av ett ämne som ligger mig nära, och en författare som skriver bra och med humor, och det finns förstås romantik med i bilden också.

Here's Looking At You by Mhairi…

Och sen till en romance med lite annorlunda premisser, läst 2016. A Bollywood affair av Sonali Dev handlar om Mili som blev bortgift som fyraåring, och nu som 24-åring börjar tycka det är lite konstigt att hennes man aldrig vill träffa henne. Speciellt som hon verkligen försökt ta hand om sina svärföräldrar, och studerat för att bli en bra hustru. Hennes man lever i tron att äktenskapet blev annullerat för länge sen, inte minst med tanke på att han inte stöder barnäktenskap nu som vusen, och dessutom har gift om sig. Han skickar sin bror Samir för att övertala Mili att nu gå med på att annullera äktenskapet. Jag var inte helt övertygad, men rekommenderar den ändå som en annorlunda romanceläsningsupplevelse.

17707787

Det ryms nog lite robotar också, eller hur? Jag kallade den här boken en bok om längtan när jag läste den ifjol, och det är den, och så lite framtidsskildring dessutom, och med en lysande titel- The mad scientist’s daughter av Cassandra Rose Clark.

The Mad Scientist's Daughter by…

Den mest romantiska boken i år, eller den romanceboken jag hittills gillat bäst i paketet jag fick i början på året, skrev jag om idag, faktiskt, och den kommer med på listan för att jag tyckte att den var en trevlig väg in i (historisk) romance för en som inte är så van vid genren. Trovärdiga karaktärer som för det mesta reagerar logiskt, och en personkemi som går lätt att tro på finns det i i Fortune favors the wicked av Theresa Romain.

Fortune Favors the Wicked (Royal Rewards) by…

Och där finns alldeles tillräckligt för att fylla februari med romantik, tror jag. Något ska man ju göra för att förgylla årets nästsämsta månad. (Den sämsta är november). Eller, ja, när jag tänker efter är det kanske inte en så dålig månad. Många orsaker att äta bakverk och choklad är det åtminstone, och vårgeggan har inte kommit än. Så, november är hemsk, men februari är nog inte nästsämst ändå.

wp-1457463542878.jpeg

 

 

 

 

 

En reaktion på ”Några tips till Alla hjärtans dag

  1. Pingback: Kärlekslistan – BOKHYLLAN I PEPPARKAKSHUSET

Kommentera

