Helgfrågan vecka 6

Den här veckan är Mias helgfråga som gjord för mig!

Hur är det med er, läser ni bokserier i rätt ordning eller kan ni hoppa lite?Har ni någon favoritserie?

Jag tror nämligen att det här är en fråga då jag inte kommer att svara som alla andra.. NEJ, jag läser bokserier i rätt ordning bara om jag börjat följa med serien då det bara finns den första delen och jag måste vänta på att de följande delarna ska komma ut, eller om det blir så av en ren slump. Det stör mig inte heller så mycket ifall jag råkar veta hur en bok slutar (jag läser som sagt gärna romance, och en av den genrens mest inrotade konventioner är att det ska sluta med ”och så levde de lyckliga”..) det är ju ändå vägen dit som är intressant.

När det gäller favoritserier är det som vanligt mycket svårt att begränsa sig. Kelley Armstrongs serie Otherworld eller Women of the Otherworld gillar jag. Häromdagen tänkte jag på Stadserien av Per Anders Fogelström, den är ju bra. Väinö Linnas trilogi Under polstjärnan är klassisk läsning för finländare. Och när jag nu osökt kom in på romance här övanför, så- Simona Ahrnstedts romanceserie  ”En enda..” är underbar. Det får vara mina exempel den här gången.

   

24 reaktioner på ”Helgfrågan vecka 6

  1. Vill helst läsa serier i rätt ordning men då många deckare-serier inte översätts i rätt ordning så blir det ofta att jag får läsa i oordning. Simona Ahrnstedst böcker är jag nyfiken på.

  2. Till en viss gräns gillar jag böcker där jag vet ungefär vad jag får, men det får inte bli allt för förutsägbart heller, tror därför jag inte orkar läsa för många romance böcker på rad.

  3. Svarade lite som dig (trots att romance dock är en genre jag gärna undviker). Ordningsföljd känns mindre viktigt och kan utan tvekan börja läsa en bokserie mitt i om någon speciell titel/handling känns extra lockande.

Kommentera

