Mindfulness för losers

Mindfulness för losers

Vilken bok? Mindfulness för losers av Christoffer Holst.

Var har jag fått tag på den? Lånat på biblioteket.

Vad handlar boken om? Pamela Persson är en exdokusåpadeltagare som jobbar på frisörsalong och bor i sina föräldrars källare. Helst av allt vill hon ändå bort från lilla orten Solvik för att bli skådespelare och spela mot sin stora filmkärlek Wade Crust. Så hon lånar sin pappas veteranbil Elvis och åker till Stockholm med rätt vaga mål, men ramlar in i glorias och Sebastians liv. Gloria är någon form av mindfulnesskändis och Sebastian är hennes lillebror.

Vad tycker jag? Det var titeln som lockade mig. Dessutom står det på omslaget att det här är en feelgoodroman utan ursäkter på titeln. Det låter fint, feelgood behöver absolut inga ursäkter enligt mig! Nu är det lite oklart för mig hur exakt feelgood och romance ska skiljas åt i vissa fall, som i det här fallet till exempel skulle den här boken bra ha kunnat rubriceras som romance. Möjligen är det mer fokus på Pamelas liv och mindre på den relation som utvecklas i boken. Det är också liite rörigt. Men jag gillar röran, och Pamela. Om jag hade skrivit den här boken hade det blivit mer om mobbning, och utanförskap, än det är i den här boken. Men det är ju en av mina hangups, och inte allas. Jag tänker bara att det var mycket solsken och det hade varit okej med lite fler skuggor som kontrast. Det var ändå en trevlig liten stund jag tillbringade i bokens sällskap (jo, den gick väldigt snabbt att läsa), och vackert så.

 

Kommentera

