Veckans bokbloggsfråga

Vad är lättläst för dig? Finns det någon i din närhet som har behov av extra lättlästa böcker? Vad anser du är lättsmält litteratur? Vid vilka tillfällen väljer du att läsa lättläst och lättsmält?  Där är en samling frågor som är Veckans bokbloggsfråga den här veckan på Barnboksbloggen.

Det här svaret kan det hända att någon läst i en eller annan form tidigare i min blogg, det är i den här riktningen jag tycker helt enkelt.

Men först, jag vet att det finns lättlästa böcker som riktar sig till olika målgrupper. Personer som håller på att lära sig ett språk till exempel, har ju nytta av böcker på ett enkelt språk och några sådana böcker har jag själv också läst när jag studerat språk. Också personer med lässvårigheter av olika slag har ju stor nytta av lättlästa böcker. Jag har dock inte så jättestor erfarenhet av den här sortens lättlästa böcker, och mitt svar kommer att koncentrera sig på lättläst i betydelsen lättsmält.

När jag vill läsa något lätt, då läser jag romance. När mitt liv är komplicerat och snurrar för fort, då är det romance jag vill läsa. Det är antagligen därför att hur många problem huvudpersonerna än möter i boken är det ändå alltid så att de lever lyckliga i alla sina dagar i slutet, en av de mest grundläggande sakerna som läsare och författare av romance har kommit överens om, och jag skulle bli mycket förvånad och ganska upprörd om det lyckliga slutet uteblev. Det känns för det mesta snabbläst, också en annan orsak till att det är romance jag vänder mig till när jag blir stressad. Det är också lätt därför att jag gärna väljer att läsa romance med en smula humor i. Så- lättsmält för mig är romance, och jag läser det bland annat då jag annars är stressad.

 

 

6 reaktioner på ”Veckans bokbloggsfråga

  1. Vissa perioder i livet behöver man verkligen läsa mer lättläst/lättsmält! Romance hör verkligen till lättläst och lättsmält för mig, oftast, beror nog på egna livserfarenheter lite.

Kommentera

