Bästautmaningen – tegelsten

Den här veckan i Lyrans Noblessers bästautmaning handlar det om tegelstenar. Berätta om den bästa tegelsten du läst! Som mått på tegelsten föreslår hon 500+ sidor. Det fanns en tid då jag älskade tegelstenar, mera sidor = mera läsning, och då vet man att man får befinna sig i bokvärlden en stund om boken är bra. Jag har ändrat mig lite. Jobb, studier, familj och annat som också kräver sin del av dygnets 24 timmar (för att inte tala om sociala medier och spel på mobilen osv.) gör att jag helt klart fått en större uppskattning för författare som klarar av att fatta sig kort. Båda sätten att skriva har sin charm, utan tvivel. Jag befinner mig nog mest ännu på tegelstenens sida, men kanske inte med så bergfast övertygelse som förr. Det är också med blandade känslor jag ser på juli månads tema i Den finlandssvenska läsutmaningen, en rysk klassiker på minst 500 sidor..

När det kommer till böcker som fortfarande är BRA på alla sina 500+ sidor, så tycker jag personligen att det brukar röra sig om två genre, historiska böcker eller fantasy. Siri Pettersens Odinsbarn till exempel, är en bok som behöver alla sina 500+ sidor. Nu har jag faktiskt inte fortsatt serien, men det ska jag absolut.

Det finns olika böcker som brukar vara i mina svar då det gäller de bästa tegelstenarna. Stephen Kings Det, Kristin Lavransdotter av Sigrid Undset hör dit, och Cryptonomicon av Neal Stephenson. Men idag blir den här boken mitt svar:

The Orphan's Tales: In the Cities of…

In the cities of coin and spice av Catherynne M Valente, en bok på 516 sidor, och en vindlande historia om en flicka som har historier skrivna på sitt skinn, och en pojke som lyssnar på historierna. En bok man inte kan eller ska läsa snabbt. Och det är ovanligt för mig att gilla en bok som är gjord för långsamläsning!

21 reaktioner på ”Bästautmaningen – tegelsten

  1. Pingback: En smakbit ur In the cities of coin and spice | BOKHYLLAN I PEPPARKAKSHUSET

Kommentera

