Jag och Earl och tjejen som dör.

Vilken bok? Jag och Earl och tjejen som dör av Jesse Andrews.

Var har jag fått tag på den? Lånad från biblioteket.

Vad handlar boken om? Greg, titelns jag, får veta att en tjej han brukat umgåtts med har fått leukemi. Gregs mamma känner tjejens mamma, och han blir övertalad att gå och muntra upp tjejen, Rachel. Vi får veta allt om Gregs liv och hans inte så ädla tankar om omgivningen, Rachel och hennes sjukdom. Dessutom får vi veta allt om Gregs och Earls filmer som trots att dom är pinsamt dåliga tydligen får Rachel att skratta.

Vad tycker jag? Den här boken bara ber om att bli jämförd med The fault in our stars av John Green. Och ändå är det en helt annorlunda bok. Jag, den konstant tårögda stuprännan till gråtare, gråter inte alls, istället småfnissar jag en del. Och det är bra att någon vågar ta fram också det faktum att man inte automatiskt blir vis och filosofisk bara för att man håller på att dö, eller för att ens vän håller på att dö.

Utmaningar: Denna mycket gula bok blir månadens bok för den finlandssvenska läsutmaningen. Så får jag börja fundera på februariboken, något jag blir upphetsad av? Hmm, det kräver nog eftertanke..

4 reaktioner på ”Jag och Earl och tjejen som dör.

Kommentera

