Bästa brittiska TV-serien.

Berätta om den allra bästa brittiska TV-serien! tycker Lyrans Noblesser i sin utmaning den här veckan. Och det finns ju så oändlig många bra- som till och med jag har sett, fast jag inte annars är en TV-människa. Kan bero på en något anglofil läggning- eller kanske närmare bestämt skottofil (om det inte är ett riktigt ord så borde det vara).

Det finns ju TV-serier som bygger på böcker. Stolthet och Fördom som TV-serie i mitten på 1990-talet (ja, den med Colin Firth) var ju ett lyckat exempel. Ett annat lite nyare exempel är Shetland, som baseras på Ann Cleeves böcker, och som jag faktiskt tycker är bra, bortsett från att figurerna ser helt annorlunda ut än jag tänkte mig när jag läste böckerna -och så finns det någon figur i tv-serien som inte fanns i böckerna, och så där- men i stort sett fick man till stämningen från böckerna i TV-serien tycker jag.

Bildresultat för shetland tv-series

And now for something completely different- ingen av de här serierna nomineras som den bästa, den TV-serie jag tycker förtjänar titeln som den absolut bästa brittiska TV-serien är faktiskt en som gjordes innan jag blev född:

Bildresultat för monty python's flying circus

Monty Python’s Flying circus. Jag avslutar detta inlägg med en hälsning från Hell’s Grannies:

Bildresultat för monty python's flying circus

 

 

 

17 reaktioner på ”Bästa brittiska TV-serien.

  1. Jag älskar brittiska serier och böcker… eftersom jag är historisk fiction freak så älskar jag sådana som Downton abbey, barnmorskorna i eastend och Poldark är helt fantastisk 🙂

Kommentera

