Jul i det lilla bageriet på strandpromenaden.

33308351

Vilken bok? Jul i det lilla bageriet på strandpromenaden.

Var har jag fått tag på den? Lyssnat på som ljudbok.

Vad handlar boken om? Titeln är faktiskt uttömmande i det här fallet. Bebisar föds. Det funderas på bröllop. Och bakas.

Vad tycker jag? Jag är lite ledsen att säga det här, men jag gillade inte. Den första boken om bageriet var söt och fin, Amanda’s wedding av samma författare var kul om än lite ytlig, men nu var jag inte alls på samma våglängd. Jag tyckte det mesta var jobbigt, inklusive hur det Stora Problemet (vilket, det får jag säga, var ett verkligt problem, eller skulle absolut ha varit ett problem för mig i samma situation.) behandlades, som för mig överskuggade en stor del av den övriga boken och gjorde att det kändes rent av lite arbetsamt att lyssna klart. För jag började faktiskt innan jul och tänkte det blir väl fint att lyssna på en julbok så här i helgerna. Kanske medan jag fixar och julpyntar eller så. Men det blev inte riktigt så. Till och med när det gällde bokens Grande Finale så var det något jag absolut inte skulle ha velat vara med om. Jenny Colgan verkar vara en okej författare annars, men det här var en miss för mig.

Däremot insåg jag retroaktivt en grej. Jenny Colgan är född i Skottland, och skulle alltså med boken jag läste av henne i november ha petat upp Read Scotland till 11/12 böcker. Nu får jag känna mig efterklok.. och skulle säkert om jag vetat om detta varit lite envisare kring jul med att lyssna klart på den här.

Så där kan det vara.

 

Kommentera

