Amanda’s wedding

Amanda's wedding by Jenny Colgan

Vilken bok? Amanda’s wedding av Jenny Colgan.

Var har jag fått tag på den? Köpt på loppis i höstas.

Vad handlar boken om? Mels gamla kompis Amanda som ibland dyker ner i Mels liv för att skryta, ska gifta sig med Fraser. Mel var faktiskt hemligt förälskad i Fraser förr, och Mel och hennes kompisar ger sig ut på korståg för att förhindra bröllopet.

Vad tycker jag? Det här är den sortens bok där huvudpersonen är kaotisk och lever ett kaotiskt liv, och allmänt katastrofala/roliga saker händer i stor mängd (Jag säger bara, rökbomber i kyrkan). Det är också en bok där jag missade de (mycket subtila) signalerna om vem som var de rätta för varandra och blir lite förbluffad i slutet, då det känns alldeles för brådstörtat för vad jag läst i boken. Möjligen har paret en gemensam historia, men den är då utanför bokens pärmar. Sånt drar ner lite. Men om man tar boken på rätt sätt, läser den för fnissen och inte bryr sig så mycket om vad som är sant eller sannolikt, då funkar den helt okej.

Och en bok om bröllop som resulterar i lyckliga i alla sina dagar? Den räknas nog som romance. 2017 har jag nämligen utnämnt till året för romance-läsning. Eller eventuellt är det här chick-lit. Men såå petnoga är det inte.

aret-for-romance2017

Kommentera

