Vintagedeckare: En skugga blott

wp-image-1255206323jpg.jpg

Vilken bok? En skugga blott av Maria Lang.

Var har jag fått tag på den? Bör vara inhandlad på sommarmarknaden, kanske förra sommaren. I alla händelser blev den stående på hyllan.

Vad handlar boken om? Puck Bure kommer hem från en resa, och finner maken bortrest, våningen mörk men inte tom – hon hittar en död kvinna i sitt badkar. Det visar sig vara en kvinna som umgåtts i Pucks kretsar på Hum B- humanistiska biblioteket i Stockholm.

Vad tycker jag? Den första tanke som dyker upp är ju om detta bibliotek verkligen har funnits, och om det i så fall fortfarande finns, för så mysigt låter det. Och det verkar som att det nog funnits ett bibliotek i huset som beskrivs i boken, men där finns numera Spy Bar. (Jag antar att personerna som döpt baren haft lite kul då de gjorde det, visserligen ska det säkert uttalas på engelska, men jag kan tänka att det inte är helt opassande namn uttalat på svenska heller för en nattklubb?)

För övrigt så finns här saker man reagerar på som intressanta historiska detaljer- att meddela per brev när man väntas komma till flygfältet är ju något som jag inte skulle komma på tanken att göra, men det bör ju ha varit så man gjorde. Mysteriet är av typen att det gäller en begränsad krets av personer, och innefattar att man måste tänka sig att ens vän eller goda bekanta är en mördare. Och välgjort, men det behöver knappast sägas.

Dessutom är denna bok till största delen gul (om än med röda droppar), vilket betyder att jag klarat januari månad i Finlandssvenska läsutmaningen.

2 reaktioner på ”Vintagedeckare: En skugga blott

  1. Jag läste den här boken nyligen (min är liksom din gammal, gulnad och med en röd bloddroppe på!) och inte förrän på slutet insåg jag att jag redan hade läst den för många år sedan 🙂 Jag gillar i synnerhet miljöerna, tycker nog att själva mordgåtan var lite svag…

Kommentera

