Love Anthony

Love Anthony by Lisa Genova

Vilken bok? Love Anthony av Lisa Genova.

Var har jag fått tag på den? Lånat av en kompis.

Vad handlar boken om? Beth får vet att hennes man har varit otrogen och de separerar. Olivia har dragit sig tillbaka till Nantucket för att sörja sin autistiske son Anthony, som dött. Deras vägar korsas.

Vad tycker jag? Så. Det var inte en optimal tid för mig att läsa den här boken, det här var mer sommarstugelitteratur (kanske när det lite går mot höst, eller kanske någon av de första helgerna man är där på våren) och om jag läst den under sådana förhållanden skulle min åsikt kanske blivit en smula annorlunda. Men som det nu är, och jag läste den för att kunna ge den tillbaks i något så när mänsklig tid, blir det en rätt okej, rätt sentimental bok. Jag får inte riktigt någon känsla för det dramatiska med att ha ett autistiskt barn genom boken, jag tycker att det där med att starta på nytt är ett tema jag läst förr, ja, jag känner mig helt enkelt lite kinkig när jag läser den här, och inte sentimentalt tårögd, vilket troligen är den avsedda reaktionen.

2 reaktioner på ”Love Anthony

  1. Intressant det där du skriver om den avsedda effekten. Jag tycker det är så tydligt ibland, det skiner igenom vad författaren har tänkt sig för reaktion hos läsaren.
    Just den här boken kanske var rätt bok vid fel tillfälle för dig men det KAN ju vara så att boken helt enkelt inte är tillräckligt bra skriven, så att du inte ens i en lugn sommarstuga skulle känna dig gråtmild, rörd eller sentimental. En del når helt enkelt inte fram – hur tydliga deras intentioner än är.

Kommentera

