En utmaning avklarad, en inte

De här böckerna läste jag till utmaningen Read Scotland på Goodreads:

Read Scotland 2016

 

Never somewhere else av Alex Gray

Fair Helen av Andrew Greig

Dr Jekyll and Mr Hyde av R L Stevenson.

Döden vittnar av Val McDermid

Sleep like the dead av Alex Gray

Dimridå av Philip Kerr

Fallen av Ian Rankin

Tyskt Rekviem- Philip Kerr

En sång för de döda av Stuart MacBride

Katt och råtta av Ian Rankin.

Det blir ju 10 böcker av de 12 jag planerade. Inte avklarat, alltså. Sen finns det ju författaren Linda Gillard, som BOR i Skottland, men som flyttat dit i vuxen ålder. Jag läste två böcker av henne i år. Men eftersom jag använder samma kriterium som jag gör i min FN-utmaning- född i landet och även bott där i vuxen ålder- så räknas hon inte riktigt. Men OM jag skulle räknat henne, då skulle jag klarat utmaningen.

Stuart MacBride var den stora postiva överraskningen i år-jag har läst två böcker av honom som jag inte riktigt gillat tidigare, och då är det ju inte så himla troligt att den tredje ska vara bra, men det var den! Ian rankin är en ”evig” favorit, och Andrew Greig rekommenderas åt den som vill läsa något udda med stor influens av poesi.

Raskt över till Boktolvan.

Otrygg hamn av Tana French

Flickan och skammen- Katarina Wennstam

När hundarna kommer – Jessica Schiefauer

Önska kostan ingenting- Sara Lövestam

Mästaren – Colm Tóibín

Dietland – Sarai Walker

The hen who dreamed she could fly- Sun-Mi Hwang

Teemestarin kirja- Emmi Itäranta

Triffidernas uppror- John Wyndham

Cinder- Marissa Meyer

Änglahuset- Kerstin Ekman

Din vredes dag – Barbara Winckelmann

Speciellt positiva upplevelser: Katarina Wennstam bör alla läsa, det borde vara obligatoriskt i skolan. Sara Lövestam har jag läst mer av, och kommer jag att läsa mer av. Emmi Itärantas bok var fin fantasy,och jag tyckte det var synd att den översatts till engelska, men inte till svenska. Nu ser jag till min glädje att det verkar vara på gång på svenska, Modernista har den i sin vårkatalog. Melankolisk dystopi, för den som är intresserad av sånt.

Annars bra upplevelser: Kryssa av Barbara Winckelmann från listan av författare jag ”borde läst” som kulturellt intresserad finlandssvensk, och att jag till slut lyckades med att läsa min bok av Colm Tóibín som stått så länge på hyllan.

 

 

 

Kommentera

