En smakbit ur Katt och råtta

Det är söndag, och jag ska dela med mig en smakbit ur min läsning. För jag läser nog, litegrann i alla fall, även om större delen av min tid går åt till att försöka arbeta ihop inlämningsuppgifter till en kurs i välfärdsekonomi, ställa till jul, och så jobba litegrann.

Katt och råtta

Jag läser Katt och råtta av Ian Rankin, dels för att Rebus är en av mina favoritfigurer i litteraturen, och dels för att jag gör ett försök att klara av min skotska läsutmaning. Det här är bok 10 om jag räknat rätt, och det är ju ännu en liten tid innan nyår och jag borde ha läst en elfte och en tolfte bok. En annan orsak till att jag gillar Ian Rankins Rebusböcker är att Edinburgh också är som en karaktär i boken, i smakbiten här är det dock en inte så pittoresk del där Rebus rör sig.

Sidan 17:

Vilken början på arbetsveckan.
Den del av bostadsområdet som han kunde se genom den regnvåta vindrutan, höll sakta på att åter förvandlas till den vildmark som funnits här innan man börjat bygga här för många år sedan. Han var säker på att det under sextiotalet, liksom uppförandet av de andra områden som låg utspridda lite varstans runt Edinburgh, hade verkat vara den perfekta lösningen på alla framtida bostadsbehov. Och han undrade om de som planerat det hela någonsin lärt sig något, annat än i efterhand. i annat fall skulle det kanske gå likadant med dagens ”ideala” lösningar.
De anlagda områdena var fulla av högt gräs och mängder av ogräs, och barnens asfalterade lekplatser såg ut som om de var sönderbombade, med glasbitar som bara väntade på att någon skulle snubbla och skada sig på knäet eller i handen.

Den fjärde advent fortsätter, bland annat med att min kör ska delta i ”De vackraste julsångerna” ikväll, och att jag förhoppningsvis får klart mina uppsatser. Vanligen hittar man fler smakbitar hos Flukten fra virkeligheten, nu ser jag dock inget inlägg där denna söndag, åtminstone inte ännu i skrivande stund.

16 reaktioner på ”En smakbit ur Katt och råtta

  1. Tack för smakebiten! har läst många av de tidigare böckerna av Rebus. gillar också Rebus; miljöskildringen är jättebra och Rankin är en mycket sympatisk författare. har lyssnat på honom live

Kommentera

