Där gryningen dröjer.

Där gryningen dröjer by Anna…

Vilken bok? Där gryningen dröjer av Anna Lihammer.

Var har jag fått tag på den? Lånad från biblioteket.

Vad handlar boken om? Det är tredje boken om polisen Carl Hell och polissyster Maria Gustavsson. Det är 1936 och några brutala mord har skett i Sockholm. Det verkar som om morden har sin bakgrund i en Arktisexpedition år 1913.

Vad tycker jag? Det är kanske inte det mest mystiska av mysterier. Ända från början går det att lista ut ungefär vad som hänt och hur det hänger ihop. (Förutom en liten grej som man fick reda på precis i slutet.) Men det var kanske lika så bra, med de små stulna ögonblick av lästid jag lyckats skramla ihop nu så hade ett mer komplicerat mysterium troligen gjort att jag avbrutit. För det är mycket nu. Inte nog med julen och hela det ståhejet, jag har fortfarande två uppsatser som ska bli till över helgen, ur i stort sett ingenting. Så det satt bra med välskriven men inte så mystisk deckare.

Kommentera

