En smakbit ur Där gryningen dröjer

Idag pustar jag ut efter att kören hade julkonsert och julfest igår. Dessutom har jag- äntligen- bakat pepparkakor. Och nu hoppas jag att julförberedelserna framöver blir lugnare. Även om det kanske inte blir det, i och med att jag hittills har ordnat  mycket mycket få julklappar i år.

Just nu läser jag Där gryningen dröjer av Anna Lihammer, en del i en deckarserie som utspelar sig i Sverige på 1930-talet. Jag fick faktiskt impulsen att börja läsa den här serien då jag hörde Anna Lihammer berätta om sin då senaste bok på Bokmässan ifjol. Det var en tursam slump att jag började lyssna på henne, jag hade inte alls planerat det, men insåg direkt att hennes böcker borde passa mig. Och det gör de.

Där gryningen dröjer

Smakbiten kommer från s 92, och är från en expedition till Arktis år 1913 som finns som bakgrund till mordet i boken.

Föreställningen om att de vita isarna var rena, släta och vackra var bara en synvilla. När man kom inpå isen var den helt annorlunda. Den skavde mot sig själv, sprack upp ich sög ner i djupet, förvred och krossade. Isen skapade sylvassa skarvar, blev till höga klippor och gapande avgrunder. Och ljudet, när ismassorna rörde på sig lät det som otäcka skrik som tycktes komma från jordens inre. Åt sig in i en och frätte upp själen. Förvandlade män till monster. Det var som om hela Arktis var besjälat. En organism som levde och tänkte och som hatade dem.  

Mer smakbitar finns hos Flukten fra virkeligheten. Alla får vara med och dela smakbitar, men inga spoilers.

15 reaktioner på ”En smakbit ur Där gryningen dröjer

Kommentera

