Björnstad

Björnstad by Fredrik Backman

Vilken bok? Björnstad av Fredrik Backman.

Var har jag fått tag på den? Jag fick den av lillajulstomten!

Vad handlar boken om? Djupt in i skogen finns en stad. Det finns inte så himla mycket i staden, men det finns ett hockeylag. Och juniorhockeylaget har kommit till final i den högsta ungdomsserien. Om laget vinner kommer kanske ett hockeygymnasium att placeras i Björnstad. Vilket kunde föra med sig även andra satsningar, vilket kunde betyda till exempel mer jobb och slut på den nedåtgående trenden i staden. På festen efter semifinalen händer något som hotar allt det.

Vad tycker jag? Jag kan inte påstå att jag förstår det där med lagsport. Men jag förstår glesbygd och att bo i ”skogen”. Och här har vi den lilla staden som håller på att dö, och en bok med ett myllrande persongalleri, människor som jag lär känna och förstår. Jag vet också hur man på en liten ort kan bestämma sig för vad som är sanning och vad som inte är det, alldeles oavsett fakta i målet.

Det här är läsning när det är som bäst. När bokens sidor bläddrar sig själva i rasande fart, när man vill veta hur det går, när man lever med bokens personer.

2 reaktioner på ”Björnstad

Kommentera

