Boken av Colm Tóibin läst, Boktolvan klar.

Mästaren

Vilken bok? Mästaren av Colm Tóibín.

Var har jag fått tag på den? Anlände som månadens bok för många år sedan då jag glömde avbeställa den.

Vad handlar boken om? Den är någon slags beskrivning av författaren Henry James liv. Som tydligen var ensamt. För att han ville ha det så.

Vad tycker jag? Jag tyckte ungefär så lite om boken som jag hade trott.. Jag känner inte till Henry James, hans familj eller hans liv eller böcker så väldigt bra, så en massa referenser flyger förbi mig så det bara blåser kring mina öron. Jag får heller ingen lust att ta reda på mera om honom om det är så att hans böcker är som de beskrivs här i boken. Och boken går i ett långsamt eftertänksamt tempo, som jag ofta har svårt för, eller det ska vara så oerhört bra skrivet och jag ska vara på så exakt rätt humör om det ska lyckas med sånt. Men av olika orsaker var det den här boken som det var vettigast att läsa för att kunna avsluta Boktolvan för i år och det har jag nu gjort. Samt att jag har besegrat en bok i min hylla som stått och flinat år mig nästan lika brett som Anna Karenina gjorde för något år sedan. Långa bilresor, båtresor och kvällar i liten husvagn utan nätuppkoppling var nog det enda som fick mig att komma igenom den.

Nej, jag är inte så korkad att jag inte ser att det här är bra skrivet. Men jag får verkligen inte någon känsla alls för den här personen med intimacy issues som festar och hänger med jetsetfolket alltmedan han förklarar hur han inte trivs med sällskap alls, egentligen. Inte ens uppdykandet av ett stort ruckligt hus i England kan rädda boken i mina ögon- men som sagt, jag vet att det är jag, inte boken..

Kommentera

