Bok för biblioteksnördar.

Oxford Exit by Veronica Stallwood

Vilken bok? Oxford exit av Veronica Stallwood.

Var har jag fått tag på den? Jag köpte den inför vår resa till Oxford för två somrar sedan. Jag tror jag handlade den på secondhandbokhandel på nätet.

Vad handlar boken om? Kate är författare. Men hon har jobbat på bibliotek. Och när värdefulla böcker plötsligt försvinner, och inte bara böckerna utan även katalogposterna är skickligt raderade, så får hon uppdraget att lite diskret ta reda på vem som stjäl böcker. Och vem var den unga bibliotekstraineen som försvann och senare hittades mördad?

Vad tycker jag? Den som tänker på att läsa denna bok bör inte vara obevandrad i biblioteksvärlden, eller om man är obevandrad bör man åtminstone vara intresserad av sånt som katalogisering. En viss roll i mysteriet spelar också inlämningsuppgifter till en kurs i Creative writing. Man får lite fina Oxfordvyer men också lite glimtar från bakom kulisserna i de fina biblioteken som Duke Humfrey’s library och Radcliffe Camera. Och en mördare som jagar författaren/katalogiseraren/privatdetektiven Kate. Vän av att läsa serier i rätt ordning ombedes vänligen notera att det här är typ den fjärde boken i en serie.

2 reaktioner på ”Bok för biblioteksnördar.

  1. Å vad roligt att se att du läst en Veronica Stallwood. Hon är lite av en Oxford-hemlighet för oss som bott där och jag har nog läst alla böckerna i hennes serie om Kate. Egentligen kanske inte alltid så välskrivna som mysterier sett, men jag läste henne mest för miljöerna så det gjorde inte så mycket.

Kommentera

