Äntligen! En bok till en utmaning.

Flickan och skammen

Vilken bok? Flickan och skammen av Katarina Wennstam.

Var har jag fått tag på den? Lånad från biblioteket.

Vad handlar boken om? En bok om ryktesspridning, i historien och idag med sociala medier. Det är också en bok om kvinnors rätt till lust, även om den här rätten inte förverkligar.

Vad tycker jag? Det är oerhört uppfriskande att läsa böcker som gör mig mer upplyst. Som den person jag är uppskattar jag kanske mest de historiska hänvisningarna, men denna sakliga sammanfattning borde passa de flesta som vill veta något om det här sättet att röja obekväma kvinnor ur vägen.

Utmaningar: Katarina Wennstam finns på min lista till Boktolvan, så detta är den elfte av tolv böcker till den utmaningen. Jag är bara så himla tveksam till vilken bok som kan bli den tolfte.. Boken av Colm Tóibín som finns på min hylla verkar i detta läge inte alls lockande, till exempel..

 

Kommentera

