Djävulen är en lögnare- Sara Razai.

Djävulen är en lögnare av Sara Razai

Vilken bok? Djävulen är en lögnare av Sara Razai.

Var har jag fått tag på den? Lånad från biblioteket.

Vad handlar boken om? Ramberättelsen är en dag i Hope och Meris liv. Men Hope och hennes mamma har blivit utvisade från Finland och Gårdsbacka och bor nu i New Bell i Kamerun. Meri får plötsligt ansvaret för att se efter ett barn hela dagen, och Hope får veta att hennes mamma planerar en ny flytt till Europa. Och samtidigt får man veta om hur det var att växa upp i Gårdsbacka, att bo nästan vid kusten men se havet första gången i högstadiet, gårdarnas, köpcentrens och parkeringsplatsernas liv.

Vad tycker jag? Jag gillade Sara Razais förra bok, ”Jag har letat efter dig”. Liksom den ger ”Djävulen en lögnare” mig insyn i världar jag inte annars ser och känner till. Kanske inte så mycket det mångkulturella som själva stadslivet och -miljön, lantis som jag är. Författaren har utvecklats mycket sedan sin första bok, språket är mer precist och flyter vackrare, och historien är mycket bra sammanhållen. Man ska inte läsa den här boken för att den är ”mångkulturell” eller så, man ska läsa den som en bok om en verklighet som bara är för de två huvudpersonerna.

 

Kommentera

