En smakbit ur Djävulen är en lögnare

Söndag, och solen skiner på en rimfrostig by. Här har inte kommit snö, någon flinga som mest, men sol och rimfrost gör att det känns som vintern skulle ha kommit hit också. Igår skrev jag på en uppsats, och det tänker jag fortsätta med idag, men idag tänker jag ha tid för lite utevistelse också, vi far till sommarstugan och röjer lite sly på eftermiddagen.

Smakbiten den här söndagen kommer från en bok jag just läst ut, Djävulen är en lögnare av Sara Razai.

Jag läser Sara Razais böcker (det här är hennes andra) för att hon kommer från samma ställe som jag, men också för att få veta något om det andra Finland, det där som nästan inte finns här i min lilla by, det där Finland som är storstad och förort.

Djävulen är en lögnare av Sara Razai

Boken börjar så här:

Att det ringer på dörren hos Meri och Aina är inte ovanligt. Det är vänner med problem, vänner som har något att sälja, ibland är det den estniska tanten från deras trappa som vill dela med sig av billiga äpplen och mandariner hon köpt i hallen ovanför tågstationen i Malm, ibland är det vänner som vet att hos Meri och Aina är balkongen inglasad så att man kan röka utan vantar, man kan luta sig tillbaka i en trädgårdsstol av plast och långsamt släppa ut röken ur munnen och låta den välla upp i näsborrarna, sådär som man helt enkelt inte gör när man står och fryser en lördag i november utanför Lidl eller ingången till metron. Det är vänner, mest Ainas vänner förstås, är det inte vänner så är det bekanta, är det inte bekanta så är det totala främlingar.

Jag önskar alla en bra söndag, och vill ni veta vad Nordens bokbloggare läser denna söndag ska ni kika in hos bloggen Flukten fra virkeligheten, som sin vana trogen samlar alla smakbitar!

Det finns förresten en diskussion mellan Sara Razai och en annan författare med anknytning till min lilla stad, Hope Nwosu, på Förlagets webbplats. Intressant läsning!

 

12 thoughts on “En smakbit ur Djävulen är en lögnare”

Kommentera

