Läst i oktober

Oktober är en konstig månad. I början på oktober är det fortfarande sommar. Visst- löven har blivit gula och det är mer sällan läge att ligga och sola i bikini, men det är ändå så sällan man verkligen kan ligga och sola under en finländsk sommar, så det går alldeles bra att ha hjärnan inställd på sommarläge. Sönerna kör moppe med sommarjackan fladdrande. Men ju närmare slutet på denna månad vi kommer, desto mindre sommar kvar. Den höga klara hösthimlen förbyts i ett tryckande molntäcke, som dessutom mest befinner sig i mörker. De vackra höstlöven förvandlas till en brungrå smetig sörja på gräsmattan. Sommarstugan behöver värmas upp någon dag innan man tänker övernatta där. Och till sist, i oktobers sista sekunder, som spiken i kistan, byter moppekillarna till vinterjacka (och kan t.o.m ha dragkeden fastdragen ibland) och söker fram handskar.

Och jag säger adjö till min favoritårstid. Hösten är underbar- ända till oktober. November önskar jag att någon kunde förbjuda. Den enda lilla trösten är att det inte mer känns för tidigt för glögg och julsånger.

Denna månad har jag läst:

My brilliant friend av Elena Ferrante
En sång för de döda av Stuart MacBride
Magisterium- Kopparhandsken av Cassandra Clare och Holly Black
Sonjas sista vilja av Åsa Hellberg
Death of a stranger av Anne Perry
En kvinna i blått av Elly Griffiths
När drömmen slår in av Sofia Fritzson
Finns det en finns det flera av Mhairi McFarlane
The ingredients of love av Nicolas Barreau
Gloria av Åsa Hellberg
Snögloben av Amanda Hellberg
Justin Case – Meg Rosoff
Snövit ska dö av Nele Neuhaus

13 böcker- inte alls något dåligt antal. Dock bara en som räknas till någon utmaning, Stuart MacBride är skotte så En sång för de döda räknas till Read Scotland, nr 9/12. November och december borde alltså innehålla tre böcker från Skottland, och två från min Boktolva. Det blir intressant att se hur det går, just nu förutspår jag att jag dels kommer att läsa rätt lite då jag har en distansstudiekurs på kommande, och dels att det jag läser kommer att vara skönt fluff, och det innebär nog att mina utmaningar blir en verklig utmaning att få klara.

Men november ska inte besegra mig. Jag ska käka D-vitaminer och kalium (jag brukar ha brist på kalium) och jag ska ta mig igenom och jag ska komma ut på andra sidan av november med ljus i håret och en pepparkaka i munnen.

img_20161019_164455

Här är jag utan pepparkakor i munnen. Men så är det ju bara november ännu.

 

4 thoughts on “Läst i oktober”

Kommentera

