My brilliant friend

My Brilliant Friend: 1 by Elena Ferrante

Vilken bok? My brilliant friend av Elena Ferrante.

Var har jag fått tag på den? Fått som present av maken då han varit på jobbresa.

Vad handlar boken om? Elenas beskrivning av sin och vännen Lilas uppväxt i Neapels fattigare kvarter. Så där kort sagt.

Vad tycker jag? Det här är en bok full med detaljer, dofter, smaker, sånt som får en bok att inte bara vara en historia om en uppväxt men också något mer. Jag tycker den är lite i stil med Stål av Silvia Avallone, i synnerhet om de i det närmaste obefintliga val den som är fattig, och dessutom kvinna, har. Det är också en historia som slutar mitt i, man får inte alls reda på vad som hänt i prologen, för att få veta det antar jag att man ska läsa alla fyra böckerna.

Kommentera

