En sång för de döda

En sång för de döda

Vilken bok? En sång för de döda av Stuart MacBride.

Var har jag fått tag på den? Ett recensionsex, tack så mycket!

Vad handlar boken om? För åtta år sedan härjade en seriemördare i Oldcastle. Kriminalinspektör Ash Henderson höll i utredningen, men misslyckades med att få tag i mördaren. Nu befinner sig Ash i fängelse, och har en fiende som inte lämnar honom ifred ens där. Då kommer mördaren tillbaka till Oldcastle. Ash får permission från fängelset för att hjälpa till med utredningen.

Vad tycker jag? Härmed meddelas att det här är del två i serien. Jag tyckte inte det spelade så stor roll för läsupplevelsen att jag inte hade läst del ett.

Jag har däremot läst två andra böcker av samma författare. De dödas ljus (vilken jag tydligen tyckte var en ganska typisk deckare, och Flesh House (där jag reagerat på att det var väl många blodiga detaljer). Den här boken är den överlägset bästa av de tre. Även om här också finns många gruvliga och blodiga detaljer, så kom jag att bry mig väldigt mycket om Ash Henderson, och hans något udda vänner. Ash påminde kanske en smula om Harry Hole i Jo Nesbös böcker. Seriemördaren var inte heller den alldeles vanligaste typen här. Sammantaget en bra bloddrypande läsning inför Halloween.

Och sen blir ju det här bok nr 9 till Read Scotland-utmaningen. Det börjar bli rätt lite månader kvar, och jag borde ännu läsa tre böcker till den här utmaningen.

 

Kommentera

