Höga berg och djupa dalar- tematrio

Berätta om romaner eller andra texter som innehåller höga berg och djupa dalar!

Veckans uppdrag i tematrion är ganska svårt. Men jag hittade tre bergsböcker.

420125

I den här boken, Emotional Geology av Linda Gillard, spelar berg och speciellt bergsbestigare en stor roll i huvudpersonens liv, men exakt på vilket sätt ska jag inte berätta, det får den som läser boken reda på! En av de vackraste böcker jag läst.

Electric Brae by Andrew Greig

Huvudpersonen i Electric Brae av Andrew Greig är bergsbestigare. Bland annat. I boken beskrivs ett kärleksförhållandes anatomi in i dess minsta beståndsdelar. När det går bra och när det går sämre. En bok att läsa då man redan blivit biten av Andrew Greigs sätt att skriva, kanske inte helt lämplig som första bok av honom. Åtminstone tyckte jag den var udda.

15796931

Och sen Heidi av Johanna Spyri, den klassiska barnboken från Schweiz. Som jag nog läst, men det var länge sen. Lite alper istället för skotska berg i denna trio.

6 thoughts on “Höga berg och djupa dalar- tematrio”

Kommentera

