En smakbit ur En sång för de döda.

Det är söndag, och dags att dela med sig av en smakbit av vad jag läser. Mer smakbitar hittar du på bloggen Flukten fra virkeligheten.

En sång för de döda

Det här är allt annat är feelgoodläsning- jag är kanske tillbaka till min normala höstläsning. Huvudpersonen är kriminalinspektör Ash Henderson, ingen riktigt snäll kille, och så har han också hamnat i fängelse. Han får komma ut på ”permission” för att hjälpa till med ett fall där han ledde utredningen en gång i tiden. Smakbiten kommer från sidan 44-45:

Alice hoppade upp på en knarrande barstol och drog upp sitt vänstra jeansben en halv decimeter. Ett brett, grått band försvann in i en tjock fyrkant av plast, ungefät lika stor som en kortlek. Min sponsor.
”Du får bo hos mig, jag menar, det fungerar ju inte med hundra meter och så där om du bor på andra sidan stan. Jag har hittat en lägenhet åt oss och den är inte jättefin men den funkar och vi kan säkert göra den trivsam…”
Det gjorde ju saken lite svårare, Inte en chans att jag tänkte slå in skallen på henne med en skiftnyckel. Varför kunde det inte ha varit Huntly? Luften gick ur mig och jag sänkte hakan. Det var säkert bäst så här. Hålla låg profil och vara en lagspelare. I alla fall tills mrs Kerrigan låg utfläkt i en pöl av sitt eget blod.

Först fick jag inte riktigt tag i tråden, men ungefär här blev jag intresserad, och intresset höll i sig hela boken, trots de allt annat än smakliga detaljer som det finns en hel del av. En fin deckare, åt det mera geggigt bloddrypande hållet, och absolut ett alternativ för den som söker lämplig läsning för Halloween.

27 thoughts on “En smakbit ur En sång för de döda.”

  1. Jeg leser krim på sengen hver kveld og har begynt på bok to av Cilla og Rolf Börjling. For meg er krim skikkelig avslapping og jeg elsker å få tips om gode krimbøker. Så denne havnet på listen min🙂
    Takk for tips og ha en riktig fin søndag!

  2. Høres ut som dette er en litt annerledes krimhelt? Må nok lese noe av denne forfatteren skjønner jeg🙂 Takk for smakebiten!

Kommentera

