Death of a stranger

Death of a Stranger by Anne Perry

Vilken bok? Death of a stranger av Anne Perry.

Var har jag fått tag på den? Fått från en kompis’ hyllrensning.

Vad handlar boken om? Det här är en vändpunktsbok i serien på ett sätt. William Monk blir anlitad för ett uppdrag som handlar om möjliga bedrägerier inom ett järnvägsbolag. Till sin förvåning (han har ju tappat minnet, det är så serien börjar) inser han att han har undertecknat en del dokument han kommer över i det här fallet, och han inser att han måste ha sysslat med järnvägsaffärer i sitt tidigare liv. Men vad för slags man var han egentligen då? Och kommer Hester att förstå den man han var då? Hester i sin tur har öppnat en klinik för prostituerade, och en man blir mördad i området. NATURLIGTVIS hänger allt ihop till slut, för såna är de här böckerna. Alla små delar som verkat udda passar in när man väl kommer till upplösningen.

Vad tycker jag? Jag tror faktiskt jag är klar med Anne Perry-böcker för den här omgången. Jag har några kvar i ”skatten”, men tror att de får bero. I väntan på en ny hunger av liknande slag som jag hade där i början på hösten. Nu fick jag ju dessutom se vad som hände när William Monk plötsligt mindes allt sitt förflutna. Ja, okej, det VORE ju intressant att se vart serien tar vägen efter det här, men- en annan gång!

Kommentera

