Tematrio Öar

Jag blev riktigt ivrig av Lyrans tema för Tematrion igår. Men jag hade bara inte tid att sitta ner och sätta ihop ett blogginlägg. Jag älskar nämligen öar. Det är möjligt att jag borde bo på en ö, helst lagom svår att ta sig till. Så att jag för det mesta fick vara ifred, för att folk skulle tycka det var liite jobbigt att ta sig dit, men inte så jobbigt för mig att ta mig i land när jag kände mig social. Ja, så här sa Lyran: Berätta om en bok/berättelse som utspelar sig på en ö. Bebodd, eller ej.

Nu hade jag då lite tid på mig, så det blir en dubbeltrio. Först böcker jag läst som utspelar sig på öar, och sen böcker jag vill läsa som utspelar sig på öar.

Italienska skor by Henning Mankell

Italienska skor av Henning Mankell.

På en ö bor en kuf på grund av en miss han gjorde i sitt jobb. Det kommer en kvinna till ön. Kvinnan visar sig vara kufens ex, hon är döende och hon avslöjar att de har ett barn tillsammans. Som nu är vuxet. Dessutom har kufen lovat kvinnan en sak, och nu vill kvinnan att kufen ska hålla sitt löfte.

Bright Young Things by Scarlett Thomas

Bright young things av Scarlett Thomas.

En grupp personer svarar på en lite mystisk jobbannons, och förflyttas plötsligen till en öde ö. Det är en bekväm ö, men det finns ingen väg därifrån.

In Another Light by Andrew Greig

In another light av Andrew Greig.

Det finns två trådar, en i dåtid i Penang och en i nutid på Orkney. Det är en fars historia och en son som försöker ta reda på mer om denne far.

Och sen till en trio böcker som utspelar sig på öar som jag verkligen skulle vilja läsa:

18743333Sommarön16299

 

Peter May- Entry Island, Eva Frantz- Sommarön, Agatha Christie- And then there were none. Tre böcker som jag vill läsa av olika orsaker, och alla tre utspelar sig på öar.

14 thoughts on “Tematrio Öar”

    1. Egentligen har jag redan sett ut vilken ö jag skulle vilja bo på. Det är bara lite praktiska detaljer som fattas. (Det är inte min ö och den är absolut inte till salu. Där finns inte elektricitet eller vatten. Jag har ingen lämplig båt för ändamålet. Huset som står på ön är fallfärdigt. Bara små detaljer att fixa).

  1. Precis så! En ö på rätt avstånd så man inte blir helt hjälplös och ensam men inte heller har folk hängande vid porten varenda dag… hehe

Kommentera

