En kvinna i blått

Vilken bok? En kvinna i blått av Elly Griffiths.

Var har jag fått tag på den? Lånad från biblioteket.

Vad handlar boken om? Hör till serien om arkeologen Ruth Galloway. Nu rör vi oss i och kring pilgrimsresemålet Walsingham, där först en blond kvinna, sedan två blir mördade. En av Ruths gamla vänner, numera präst, får hotbrev – betyder det att hon är en måltavla för mördaren?

Vad tycker jag? Det blev lite avbrott i min romance/feelgood- läsning. Bokvalet efter denna tyder på att avbrottet blir mer bestående och att jag nu är tillbaka till höstdeckare, men det är en lång väg från Halloweenskräckläsning, vilket jag brukar ägna mig åt den här tiden. Hur som helt mycket kul att återse Ruth, och i den här boken var det en lagom mix av brott som ska lösas och relationer mellan huvudpersonerna, i en längre deckarserie kan det ibland bli mer fokus på relationerna, och medan dom är viktiga, är det ju för själva deckariet man börjat läsa. Jag har läst den här serien sedan första boken, och faktiskt bara missat en kortare julberättelse hittills. Nu verkar nionde delen ha kommit på engelska.

 

 

Kommentera

