Nobelbingo!

Enligt gammal fin tradition är det dags för Bokbabbels Nobelbingo! Årets Nobelpris erhölls av Bob Dylan- något av en skräll.

Nobelbingopoängen tilldelas enligt följande:

Har hört talas om författaren tidigare – 1 poäng
Har en bok av författaren hemma i bokhyllan – 1 poäng
Har läst en av författarens böcker – 1 poäng
Har läst flera av författarens böcker – 1 poäng
Gissade rätt – 1 poäng

Jotack, jag har hört talas om honom. Det blir en poäng. Jag har varken bok eller skiva av honom här hemma, ingen poäng där. Men jag har hört hans musik, så det anser jag då att jag får en poäng för, under rubriken har läst en av författarens böcker. Jag har inte lyssnat systematiskt på honom , eller skulle kunna diskutera hans olika skivor, eller varit på konsert med honom, så ingen poäng för alternativet har läst flera av författarens böcker, tycker jag. Och nej, jag hade inte alls gissat att han skulle få Nobelpriset i litteratur. Två poäng i år, alltså.

För mig känns det okej att en person kan få Nobelpriset för sina låttexter, det är helt enkelt en form av poesi. Men kan någon förklara för mig hur Bob Dylan är relevant idag? Han är för mig mycket starkt förknippad med en viss generation, och till den generationen hör inte jag.

2 thoughts on “Nobelbingo!”

  1. Hänger nog inte med när du skriver ”relevant idag”? Den generationen lever ju fortfarande, och flera generationer lyssnar ju på hans låttexter, T.o.m. barnen visste vem han var och känner till några rader, trots att de inte lyssnar på honom. För egen del så är jag mer trött på de som fått priset som man aldrig hört talas om, och som berört en ganska få innan de fått priset. Hur är de mer relevanta? Eller är det så att det står i föreskrifterna för priset (jag har inte koll)?

    Jag blev verkligen förvånad men ju mer jag tänker så blir det ”varför inte?”: Jag tycker det sätter ett intressant fokus på låttexters förmåga att beröra.

    1. Visst har du rätt i att den generationen finns ännu, det var inte så jag tänkte, utan mer så här: För mig är Dylan, hur bra han än är, förknippad med ”USA ut ur Vietnam” och jag har inte tänkt på honom utanför den kontexten.
      Men alla Nobelpristagare har ju förstås en kontext.
      Jag håller absolut med dig om det där att sångtexter förtjänar fokus, det är det bästa med årets pris, och det var min första reaktion. Min andra reaktion var sedan något i stil med varför just nu? Men kanske borde jag tänka mer som du- varför INTE just nu.

Kommentera

