Finns det en, finns det flera.

Finns det en, finns det flera (inbunden)

Vilken bok? Finns det en finns det flera av Mhairi McFarlane.

Var har jag fått tag på den? Via ljud- och eboksapp.

Vad handlar boken om? Det finns en sak man inte borde göra på ett bröllop (om man inte är bruden då), nämligen kyssa brudgummen. Eller, som det blir för Edie, bli kysst av brudgummen. Vilket leder till att Edie blir sänd till sin gamla hemstad Nottingham för att skriva en biografi åt en känd skådespelare, också hemma från Nottingham. Skådespelaren verkar vara en rätt svår typ så uppdraget är allt annat än lätt, men det slutar med att Edie får veta en hel del om kändislivet.

Vad tycker jag? Jag börjar tro att Mhairi McFarlane inte kan skriva något annat är bra böcker. Har ni läst något av henne så är den här i samma stil, glad, rolig och allvarliga teman presenterade på ett till synes lättsamt vis. Här sysslar vi med självmord och att vara en som lever kvar efteråt, nätmobbning och arbetsplatsmobbning, och dessutom om hur det kan kännas att vara adopterad. Med en huvudperson som jag gärna skulle ha till bästa kompis. Och med mer skratt än gråt. McFarlane närmar sig listan med författare vars böcker automatiskt ska inhandlas då det kommer nya. (Men svenska titeln på den här? Hur får man Who’s that girl att bli Finns det en finns det flera? Dessutom passar Who’s that girl oerhört mycket bättre, tycker jag.)

Jag lever förresten fortfarande i den fluffiga litteraturens värld. Det brukar vara ett tecken på att jag är stressad, men just nu tycker jag inte att det borde vara så himla brått.

Kommentera

