Kulturkollos utmaning: Syrien.

Berätta något om Syrien!  har Kulturkollo som veckans utmaning. Jag vet inte så mycket om Syrien. Det närmaste jag har kommit är Jordanien, dit vi var på semesterresa för ett par år sedan. Där fanns redan då flyktingläger för syriska flyktingar, och de försörjde sig tydligen bland annat genom att odla grönsaker. Så berättade vår taxichaufför, och han berättade också att han alltid stannar och handlar något av dem när han åker förbi, för de har inte så många andra sätt att försörja sig. Den dagen vi var hans passagerare handlade vi och han tomater.

Den ena utgångspunkten för veckans utmaning är alltså rätt obefintlig kunskap om Syrien. Den andra utgångspunkten är min FN-utmaning. Jag har inte ännu läst någon bok av en författare från Syrien, och det är mitt långtidsmål i och med utmaningen att läsa en bok av en författare från alla länder som är medlemmar i FN (jag tänkte mig alla länder i världen, men för att få ett fungerande kriterium blev det medlemmar i FN).

Det leder fram till dagens inlägg: Jag tänkte helt enkelt lista författare från Syrien vars böcker finns på biblioteken i närområdet som potentiella alternativ för mig att läsa till denna utmaning. Så kan jag gå tillbaka till det här blogginlägget när det blir dags att pricka av det landet (och när jag en gång listar alternativ, så blir det ju mera troligt att själva läsningen blir av också- åtminstone troligen fortare än det annars skulle bli av).

I närbiblioteket finns en diktbok av Adonis: Boken, platsens gårdag nu.

Boken, platsens gårdag nu, 1

Av Samar Yazbek finns två böcker i grannstadens bibliotek, nämligen Resa in i tomheten och En mörk strimma av ljus. En mörk strimma av ljus beskrivs rätt lockande som ”en roman om två kvinnor, starkt beroende av varandra, men det är också en berättelse om klass och patriarkatets makt i Syrien”.

En mörk strimma av ljusOmslagsbild för Resa in i tomheten

Tre alternativ för min utmaning  i de två bibliotek jag vanligen lånar. En plan för min utmaning- bara att låna och läsa!

 

Kommentera

