Snövit ska dö

Snövit ska dö by Nele Neuhaus

Vilken bok? Snövit ska dö av Nele Neuhaus.

Var har jag fått tag på den? Bytt till mig på hotellet i Kreta.

Vad handlar boken om? Tobias blev dömd för två mord på unga flickor i byn Altenheim. Nu har han suttit av sitt straff och kommer tillbaka hem till byn. Men han är allt annat än välkommen.

Vad tycker jag? Bitvis var det väldigt spännande och bitvis var den lite mer ospännande. Det är säkert till största delen jag som inte kunde koncentrera mig helt men det gjorde att läsningen kändes ryckig. Bylivet är ganska väl porträtterat tycker jag, den där klaustrofobiska känslan av att alla måste tycka lika och att det finns en officiell version av alla händelser som man ”ska” hålla sig till, och den prekära situationen för den som hamnar utanför gruppen. Nele Neuhaus har också gjort ett bra jobb med att foga ihop berättelsen och visa att också den som bara gör en liten grej som inte verkar så farlig, bidrar och är skyldig till brottet. För övrigt så gillar jag verkligen titeln!

2 reaktioner på ”Snövit ska dö

Kommentera

