En smakbit ur Justin Case av Meg Rosoff

Här är det solig söndagsfrid, och jag befinner mig där jag är helst, på vår sommarstuga.

Så fridfullt har det varit att jag redan läst ut boken jag tänkt som helgläsning, Justin Case av Meg Rosoff, men det blir en smakbit ur den hursomhelst. Boken handlar om David Case, snart 16, som blir övertygad om att han är dödsmärkt och försöker undkomma sitt öde genom att byta namn till Justin.

Justin Case

Från s. 26.

Justin var säker på att om de inte råkade snubbla över honom med en laddad pistol i ena handen och ett självmordsbrev i den andra, skulle de inte oroa sig särskilt mycket för graden av hans ängslan eller dess upprinnelse. Men det gjorde ingenting. Han förväntade sig inte mycket av dem. Han visste att de var upptagna. Han visste att de försökte vara bra föräldrar.

Jag vet inte riktigt vad jag hade förväntat mig av den här boken, men det var nog inte en beskrivning som känns mycket realistisk av hur Justin går genom en depression. Mycket, mycket välskriven bok! (Men inget att läsa om du behöver uppmuntran.)

Hoppas ni alla har lika solig söndagsfrid som här, och fler smakbitar finns som vanligt hos Flukten fra virkeligheten!

 

 

25 thoughts on “En smakbit ur Justin Case av Meg Rosoff”

Kommentera

