Bloggkatten har kapat bloggen

Nu har jag kapat bloggen. Ja,jag, bloggkatten. Ronja på Marias Memoarer sände ut ett upprop att vi katter ska ta över en blogg i vår närhet och presentera oss lite!

Vem är jag? Jag är känd som Tussen. Eller ibland Strandlejonet. Tussen heter jag för alla mina syskon hade prydlig gråstrimmig kort päls, och sen var det då jag som såg ut som en orange fluffig tuss bredvid dem. Elaka personer i min närhet menar att mitt namn kommer sig av att jag sprider mina hårtussar överallt i huset, men det där stämmer inte alls.

img_20160430_102112.jpg Strandlejonet.

Vilken mat gäller för mig – och vad går bort: Jag är inte kräsen alls. Klart jag har mina favoriter, men hittills är det endast grönsaker av olika slag jag totalvägrat. Alla slag av kött går fint, alla former av påsmat och torrfoder. Men om jag får färsk fisk, vill jag helst att den ska vara skuren i mindre bitar.

Var sover jag helst?  En av mina favoritplatser är bredvid/ovanpå tangentbordet när matte sysslar med datorn. En annan bra plats är den äldre pepparkakspojkens strumplåda, dit går jag alltid när jag behöver trygghet av någon orsak.

img_20160115_195527.jpg

Mitt favoritgodis: Det jag gillar mest i hela världen att äta är yoghurt.

Favoritårstid: Jag är förtjust i hösten. Då flyger en massa löv omkring i trädgården som jag kan jaga, och den eländigt heta sommaren är förbi. Vinter är också kul, och jag kan syssla i timmar med att jaga snöflingor. Min pälstjocklek är dessutom bäst anpassad till vinterköld.

Bild104 Hösten, en bra årstid.

Favoritsysselsättning: Ute jagar jag allt som rör sig. Löv, snöflingor, prassel i buskar, möss, andra små djur, grässtrån som rör sig i vinden, allt. När jag är inne vilar jag mig mest.

1007356128720972720_1216133705

Vad gör jag när det kommer gäster (objudna, jag har aldrig gett dessa idioter till människor tillåtelse att klampa in i mitt hem!): Jag gillar alla människor. Speciellt förstås sådana människor som ger mig mat, men jag är generös mot alla och delar gärna med mig av orangefärgade hårtussar åt alla jag möter. Väldigt små barn förstår jag mig däremot inte på så bra, för tar man i mig på fel sätt blir jag sur och de där små miniatyrmänniskorna har en tendens att vilja klappa mig på fel ställen, eller dra mig i svansen.

Vad gillar jag inte?: Jag gillar absolut inte ljudet av regn på hustak. Då kan jag inte alls vara inomhus, utan då måste jag få vara ute där regn prasslar så där trevligt i löv och gräs, inte smattrar hotfullt på tak. Matte är av någon anledning inte så glad när jag kommer in sen det slutat regna, hon talar om något som luktar som våta yllevantar, men det förstår jag inte alls vad hon menar med det. Om jag absolut måste vara inomhus när det regnar går jag till pepparkakspojkens garderob och gömmer mig i strumplådan.

20141031_200927[1]

Här hjälper jag till med bloggen. Annars skulle det inte bli till nånting, förstås.

 

 

 

4 reaktioner på ”Bloggkatten har kapat bloggen

Kommentera

