Veckans bokbloggsfråga: Styra barn?

Ska man styra barns läsning? Ska barnen få välja att läsa precis det de vill, eller ska man tvärtom jobba för att försöka få dem att läsa en viss sorts litteratur? Vad är viktigast, att barnens läslust bevaras, att barnen utmanas i sin läsning eller att barnen tar del av vissa välkända böcker beroende på sin ålder (klassiker, litteraturkanon). Och måste det ena verkligen utesluta det andra? Ska deras litteraturval skilja sig åt hemma och i skolan? 

Där har ni veckans bokbloggsfråga från Barnboksbloggen.

Jag har egentligen ett kort svar. Nej, man ska inte styra. Man kan erbjuda, visa olika slags böcker och försöka locka till läsning. I nödfall kan man kanske förbjuda om man måste, då det gäller något som är klart olämpligt med tanke på barnets utvecklingsnivå. Men bara i nödfall. För jag ser läsning som lust, och läser själv med nöje genrer som inte alltid ses som ”högtstående” litteratur. Men barn ska få läsa vad de vill och har lust med, så att de uppfattar läsning som något lustfyllt.

Inte för att jag helt och fullt lever upp till min princip om att det bara ska vara lustläsning ens när det gäller mina egna barn. Men jag försöker.

book-clipart-5

6 thoughts on “Veckans bokbloggsfråga: Styra barn?”

Kommentera

