Norma.

Norma by Sofi Oksanen

Vilken bok? Norma av Sofi Oksanen.

Var har jag fått tag på den? Lånat på biblioteket, som så ofta.

Vad handlar boken om? Norma är en ung kvinna med ett ovanligt hår. Det växer mycket snabbt, är känsligt för omgivningen, och avslöjar saker för Norma om folk runt omkring henne. Om någon ljuger till exempel kan Normas hår bli mycket oregerligt, och håret påverkar då också Norma som börjar må dåligt. Boken börjar med Normas mammas begravning. Hon har blivit överkörd av ett tunnelbanetåg, men Norma tror inte att det är en olycka.

Vad tycker jag? Den är mycket annorlunda än hennes andra böcker, sa bibliotekarien då jag lånade den här. Men det är inte hela sanningen, stilen i boken påminde delvis om stilen i ”När duvorna försvann” och det där med mentala problem undersöker Oksanen också i ”Baby Jane”. Till och med till ”Utrensning” finns paralleller i och med temat med utnyttjade kvinnor. Men den som bara läst ”Utrensning” och sen den här blir nog ganska förvånad. Den som läser bokens baksida (och för den delen min beskrivning också) och väntar sig ett fartfyllt fantasyäventyr/ någon form av privatdetektivsäventyr blir också säkert förvånad. Men den som vill läsa om mödrar och döttrar, och kvinnobild samt en del samhällskritik, den får mycket av varan i den här boken.

Jag läste boken på finska. Det går länge mellan böckerna jag läser på finska.

One thought on “Norma.”

Kommentera

