Tematrio Göteborg

tematrio

Berätta om tre böcker eller tre filmer/TV-serier som utspelar sig i Göteborg!

Ja, denna vecka skulle jag absolut vilja befinna mig i Göteborg och på bokmässan, men så blir det inte i år. Jag får väl leva på minnen från ifjol, och hopp om att jag kan åka ett annat år.

När jag såg temat visste jag genast vilken bok jag absolut ville ha med. Nämligen den här:

Kaninhjärta

Kaninhjärta av Christin Ljungqvist. De två tvillingarna Mary och Anne och deras gränslösa tillvaro där de hör och känner sånt som andra inte gör utspelar sig i Göteborg, och är hemskt bra. Det finns två till böcker som hör till samma serie, Rävsång och Fågelbarn, så egentligen blir ju det en trio, men så enkelt ska det inte bli.

Kärlek sökes

Kärlek sökes av Carin Hjulström läste jag ju för inte så länge sen och den utspelade ju sig också i Göteborg. Frida Fors, som förekommer också i boken ”Finns inte på kartan” till exempel, bor i Göteborg och har blivit programledare på radio. Och skilt sig, och dejtar för brinnkära livet för att hitta en ny kille. ”Finns inte på kartan” gillade jag oerhört, den här var väl mest rätt -lagom.

Ingenbarnsland

Ingenbarnsland av Eija Hetekivi Olsson fåravsluta trion, bland annat för att jag vet att det bor många finländare i Göteborg, min syster till exempel. Boken handlar om Miira, som växer upp i Gårdsten och mer eller mindre mot sin vilja går i finsk språkklass. Denna bok blev det för att jag tror det har kommit en uppföljare till den här boken någon gång alldeles nyligen. Den skulle jag kunna läsa.

18 thoughts on “Tematrio Göteborg”

  1. Kaninhjärta finns på min TBR-lista🙂

    Den boken om Frida Fors har jag inte hunnit till ännu, men jag gillar de tidigare och Carin Hjulström är härlig tycker jag. Ska plocka upp Kärlek sökes snart! (Efter mässan, då… ;))

Kommentera

