Tyskt rekviem.

A German Requiem (Bernie Gunther) by Philip…

Vilken bok? Tyskt rekviem av Philip Kerr.

Var har jag fått tag på den? Lånad från biblioteket nära mitt jobb.

Vad handlar boken om? Privatdetektiven Bernie Günther har överlevt kriget, och nu hankar han och hans fru sig fram i Berlin. Vi lever år 1947, och ryssar börjar vara ett verkligt problem i staden. Då får Bernie ett uppdrag som tar honom till Wien där han ska försöka hjälpa en gammal bekant att bevisa att han inte är skyldig till mordet på en amerikansk officer.

Vad tycker jag? En god deckare, med en massa personer som man inte vet på vilken sida de står, om de överhuvudtaget står på någon sida annan än sin egen. Flera ganska tragiska händelser, och alla händelser är sammanbundna och påverkar varandra,

Det här blir bok nr. 8/12 för min utmaning ”Read Scotland” där jag planerat att läsa 12 böcker från Skottland i år. Jag definierar det som en bok skriven av en skotsk författare, och författaren ifråga ska alltså vara född i Skottland samt ha bott där en längre tid, helst också någon period i vuxen ålder. Med dessa kriterier är Philip Ker bara nätt och jämnt skotsk, han har såvitt jag förstår inte bott där i vuxen ålder. Men jag godkänner honom som skotte ändå.

 

 

Kommentera

