Din vredes dag.

Vilken bok? Din vredes dag av Barbara Winckelmann.

Var har jag fått tag på den? Införskaffad från bibliotekets avskrivna böcker.

Vad handlar boken om? Första delen i en serie på fem om Helsingfors’ historia. Den här utspelar sig på 1740-talet och innehåller köpmansfamiljer, soldater, tjänstefolk och fattighjon. Boken slutar med kapitulation för ryssen, och svenskarnas avfärd från staden och Finland.

Vad tycker jag? Nja. Jag tyckte till exempel det blev rörigt att boken inte hade någon eller ens några få huvudpersoner. Man hoppade från scen till scen och det fanns inte tillräckligt att binda ihop scenerna med. Men visst, lite mer lärde jag väl mig om lilla ofreden. Publicerades första gången 1977. Det här tyckte jag var en av de där författarna som det ”hör till” att ha läst som finlandssvensk, och som resultat satte jag henne i Boktolvan för i år, för att få åtminstone en bok av henne läst. Jag tror inte det blir mer än den här boken, men nu är det gjort och innebär att jag är ungefär i takt i min Boktolva, det där var bok 9.

Kommentera

