Tematrio böcker om böcker

Lyrans Noblesser har en riktigt läcker tematrio idag!

Berätta om tre bra fiktiva texter som handlar om läsning, böcker, bibliotek, bokhandeln o s v!

Det finns SÅ många bra böcker om böcker att välja mellan.

Au Bon Roman (Folio) by Laurence Cosse

Drömbokhandeln av Laurence Cossé läste jag år 2013 när Västmanländskan hade en utmaning som hette ”Böcker om böcker”. Jag listade faktiskt böckerna som förekom i den här boken, för som vanligt hade jag lånat boken och jag ville komma ihåg vilka böcker som i alla fall Laurence Cossé tyckte var Bra Böcker.

The Storied Life of A. J. Fikry by Gabrielle…

En bokhandel till, nämligen Livet enligt Fikry av Gabrielle Zevin. Med den här boken var det så lustigt att jag blev lockad att läsa boken när jag såg den finska översättningen, som ser ut så här:

och direktöversatt blir det Bokhandlaren på den blåsiga ön. Men jag läste den sen på svenska. En småmysig bok om Fikry, bokhandlare, som en dag hittar en baby i sin bokhandel.

Ja, nu har jag haft två böcker om bokhandlar, så det är väl lika så gott att ta en tredje då och få en trio helt om bokhandlar idag.

The Haunted Bookshop

Christopher Morleys ”The haunted bookshop” är en bok jag har beskrivit som snirklig. Det betyder att man ska ha lite tid och tålamod för att komma in i den här boken, det lyckades inte på första försöket för mig. Men under den tidigare nämnda ”Böcker om böcker”-utmaningen läste jag den här också.

Där har ni tre fina böcker om bokhandlar!

 

26 thoughts on “Tematrio böcker om böcker”

Kommentera

