Favorittanter.

Jag har förstått att många ser beteckningen ”tant” som något negativt. Det har det egentligen aldrig varit för mig. Tant, det var alla kvinnor som man inte visste vad dom hette, helt enkelt. Tanten i affären, tanten på posten, tanten på biblioteket..

Till en del förknippar jag också ”tant” med den där kvinnan som uppnått en sådan mognad (själslig eller till åldern) att hon vet vad hon vill, och hon orkar inte låtsas mer. Hon har bekväma skor. Hennes handväska är inte liten, glittrig och tjusig utan den är stor, rymlig och praktisk. För att det är en hel del saker man behöver ha med sig, inte minst nutida tanter som kan behöva paddor eller laptopar i sin väska. Eller böcker.

Kulturkollos utmaning denna vecka handlar om vem som är ens favorittant. En av de tanter jag beundrar mest är faktiskt denna:

Bildresultat för tarja halosen käsilaukku

Med handväskan i ett stadigt grepp var Tarja Halonen Finlands president från 2000 till 2012. Faktiskt inte helt olik en annan tant av finländskt ursprung.

Bildresultat för muminmamman

Det är därför jag utan att fundera desto mer på ”tant”-delen kan säga att jag siktar på att bli en fullfjädrad kulturtant. Jag är inte där ännu, men jag jobbar på det. Jag läser. Jag går på konserter (och jag tycker absolut att sådant som AC/DC-konserter ingår i kulturtanters utbildning). Jag har till och med varit på vernissage nyligen ( i ett spökhus mitt i natten). Jag sjunger i kör. Så småningom kommer jag att bli en kulturtant. Det är dock möjligt att jag behöver en större handväska. Men det kanske funkar med en tygkasse?

 

8 thoughts on “Favorittanter.”

  1. Men tygkassen är ju varje modern kulturtants bästa vän! Övertygad om att tanten utvecklas på samma sätt som alla andra!

  2. Bra svar!🙂

    Och ja. Tygkasse går också bra. Jag alternerar mellan gigantisk Cath Kidston-väska och tygkasse från Indiska. Funkar fint!

Kommentera

