Bokbloggsjerka bok och film.

Idag handlar bokbloggsjerkan om den eviga frågan, böcker som blir film. Så här frågar Annika:

Personligen är jag inte så intresserad av att se filmatiseringar av böcker jag har tyckt om, eftersom jag med få undantag har blivit riktigt besviken på hur någon kan ”slakta” en bok och göra en skitfilm av den. Hur är det med dig? Har du sett en film som kanske till och med var bättre än boken (eller lika bra), eller har du läst en bok som du tycker ska bli film?

Hm. Jag ska samla ihop mig till ett inlägg i kategorin ”Sara uttalar sig om sånt hon inte vet något om”. För jag ser väldigt lite film. Delvis kanske av samma orsak som Annika, det är väldigt väldigt svårt att få en film att göra boken rättvisa. Ofta har jag faktiskt känslan av att det handlar om två olika historier. Filmen är en annan historia som råkar dela en del saker med en bok, till exempel namnet.

Men filmen om Ove, är faktiskt en helt okej tolkning av Fredrik Backmans bok ”En man som heter Ove”, trots att jag fortfarande har lite svårt att se Rolf Lassgård som Ove riktigt, och att det var den första gången min man insåg vad han hittills missat i alla år då han missat att läsa boken och bara sett filmen.

En annan film jag gillade var Kapten Corellis mandolin (boken skriven av Louis de Bernières, filmen med Penelope Cruz och Nicholas Cage i huvudrollerna). Men det var inte samma historia- i filmen hade historien blivit mycket sötare och gulligare, och väldigt mycket enklare än i boken.

Den klassiska svartvita filmen ”Okänd soldat” (regisserad av Edvin Laine) är också en mycket bra tolkning av boken skriven av Väinö Linna.

Jag är en mycket bokcentrerad person. Jag kan inte minnas att jag någonsin skulle ha tyckt att en film varit bättre än boken den baseras på, i de få fall där jag både läst boken och sett filmen.

18 thoughts on “Bokbloggsjerka bok och film.”

  1. Jag tycker om att se filmerna efter att ha läst boken, visst är boken i de allra flesta fall bättre och det finns risk att man bli besviken, men jag tycker om att jämföra bok och film.

  2. Jag älskar film🙂 Men filmen om Ove tyckte jag var medioker faktiskt. Boken kanske är bra, men som sagt, filmen var bara ett jaha för mig. Däremot hoppas jag på Backmans nya bok som kommer snart, den verkar vars skriven i en helt annan stil som jag tror passar mig bättre.

  3. Okänd soldat hade jag på VHS när jag var liten och det var en av mina favoritfilmer när jag var typ 11 – 14 år. Märkligt egentligen för jag brukar verkligen inte gilla den typen av filmer, varken som liten eller som vuxen.. Boken har jag dock aldrig läst.

  4. Jag är nog beredd att hålla med dig. Men själva problemet är nog att man måste trycka ihop över 300 sidor på under två timmar, ofta blir det nog bara en sammanfattning utan djup.

Kommentera

