Veckans utmaning: Min bästa danska..

Det finns fler och fler tecken på att det är höst. Kulturkollo har börjat med sin veckoutmaning igen, till exempel, den här veckan handlar den om Danmark.

Flag - Denmark

  1. Min bästa danska författare/bok
  2. Min bästa danska film
  3. Min bästa danska TV-serie
  4. Mitt bästa danska kulturtips (kan vara vad som helst som du gillar t.ex. musik, mat, konst, en plats, en person

Min bästa danska författare och bok får nog bli en favorit från förr. ”Fröken Smillas känsla för snö” av Peter Høeg. När jag läste den hade jag inte läst något liknande, och jag läste flera av hans böcker då- men nu har det kommit flera böcker av honom som jag inte har läst.

Min bästa danska film vet jag verkligen inte vad jag ska svara. Jag vet inte att jag skulle ha sett en dansk film? Med detta inget ont om dansk film, jag är bara inte så bevandrad i filmvärlden.

Då det gäller min bästa danska TV-serie ska jag inte svara Bron, till och med jag vet att den är ett gemensamt svenskt-danskt projekt. Jag svarar Guldregn, en favorit från när jag var barn. Jag hade till och med en bok som baserade sig på serien.

Mitt bästa danska kulturtips? Det blir nog svårt. Men ett besök i Ribe kanske. Det lär väl vara Danmarks äldsta stad? Där finns dessutom en vikingamuseum som uppskattades av de då små pepparkakspojkarna.

Tänk så lite jag egentligen vet om Danmark. Det skulle finnas plats för förbättring, absolut.

 

15 reaktioner på ”Veckans utmaning: Min bästa danska..

  1. Fröken Smillas känsla för snö har jag bara sett som film och den tyckte jag väldigt mycket om. Jag kan för övrigt rekommendera danska filmer, de brukar vara riktigt bra 🙂

  2. Jag har fortfarande inte läst Fröken Smilla fast jag har tänkt göra det sedan den kom i pocket, typ… och det är ganska längesen! Får jobba på det där 🙂

Kommentera

