Berlin noir- Dimridå

Dimridå by Philip Kerr

Vilken bok? Dimridå av Philip Kerr

Var har jag fått tag på den? Lånad från grannstadens bibliotek.

Vad handlar boken om? Ja, det blir inte mycket mer noir än Berlin 1938. Privatdetektiven Bernie Günther anlitas av en änka för att försöka klara av ett utpressningsförsök, hennes son är homosexuell. Samtidigt blir Bernie ”övertalad” att gå tillbaka till sitt gamla arbete på kriminalpolisen, för att utreda något som verkar vara en massmördare som riktar in sig på vackra ariska flickor. Det visar sig finnas mer än en gemensam nämnare mellan fallen.

Vad tycker jag? Först ett påpekande: den som inte vill börja serien med del två bör börja med Falskspel, utspelar sig 1936 och den har jag inte läst. Dessutom: Av någon anledning står det på min bok att det är frågan om en succétrilogi, när det på engelska finns elva böcker i serien vad jag kan hitta.. förstås kan man ju ändra sig när det gäller antalet böcker, se bara på Ann Cleeves Shetlandsserie, men jag tycker att eftersom den svenska översättningen är gjord så mycket senare än originalet kommit ut, lär det ju inte vara frågan om att ingen visste att serien blir längre än tre böcker. Sen kanske det bara planerats att ge ut tre böcker på svenska, men jag tycker ändå att det är frågan om vilseledande marknadsföring. Sen boken: Jo, den är precis så dyster och passande för hösten som titeln Dimridå låter. Bernie blir inblandad med en hel del osmakliga typer, inte minst gäller det de personer som denna tid ansåg sig stå över lagen. Perfekt placering i tid och rum för en riktig noir. Och jag lär fortsätta serien, vem vet, kanske jag till och med läser del ett någon gång.

Utmaningar: Till min glädje ser jag att författaren är född i Skottland! Det betyder 7/12 böcker lästa till den skotska utmaningen.

 

Kommentera

