Semesterläsning 6: Min första Elena Ferrante

The Days of Abandonment by Elena Ferrante

Vilken bok? The days of abandonment av Elena Ferrante.

Var har jag fått tag på den? En present av en kompis!

Vad handlar boken om? Olgas man meddelar plötsligt att han lämnar henne. Olga har kris. Så där kort och gott.

Vad tycker jag? Strikt sett är det här kanske inte semesterläsning, då jag läste den i bilen på väg till Helsingfors och hotellnatten innan vi flög till Kreta. Fast det är väl ändå en del av semestern på ett sätt. Hela boken handlar om en skilsmässoprocess, och det får trogna bloggläsare att inse att mitt första möte med Elena Ferrante kunde ha varit bättre. Jag har dock inga problem att inse att det här är bra skrivet, och jag gillar detaljrikedomen som gör att jag faktiskt kan sätta mig in i huvudpersonens ibland stora kris, och att jag är lite tudelat glad då det verkar orda upp sig på slutet. Tudelat glad lär väl den förstå som har läst boken. Det passar mig också att när ”hela världen” läser en bok/serie av en författare, så läser jag något annat, om än av samma författare. Och jag kommer väl att läsa ”Min fantastiska väninna” också, men kanske blir det som så ofta sen när ”alla andra” gått vidare till något annat!

Kommentera

