Semesterläsning 1: Ensam på Mars

The Martian by Andy Weir

Vilken bok? Ensam på Mars av Andy Weir.

Var har jag fått tag på den? Inhandlad på en bokhandels sommarrea.

Vad handlar boken om? Titeln säger det mesta. Mark Watney lämnas kvar ensam på Mars då de andra i rymdexpeditionen tror han är död. Men det är han inte. Han är alltså istället ensam på Mars.

Vad tycker jag? Den här boken handlade jag i förhoppning att någon av sönerna skulle nappa på betet och läsa den. Icke sa Nicke. Ingen av sönerna är en läsande person just nu. Jag tycker det är oerhört synd, och undrar vad jag egentligen gjorde fel i min uppfostran.

Nåväl, att det här var en genre och stil som inte direkt är min favorit är helt klart, men det gick flytande och lätt att läsa trots att tekniska detaljer inte brukar intressera mig det minsta. Maken hade sett filmen. I stora drag verkar historierna följt varann även om filmen nog varit mer actioninriktad en boken, som det verkar.

Jag sparar dessutom boken i min hylla, med förhoppningen att sönerna i något skede ska intressera sig för den.

 

Kommentera

