Hjortron och sommar

Tema_ Sommarbär (3)

Innan du reser
går vi ut på myren

 

Det är månsken
och kväll, en aning kyligt

 

Hjortronen är stora och mogna

 

Vi säger inte mycket till varandra.
Vad ska vi säga?

 

Du reser imorgon
Det är oundvikligt.

 

Vi sitter tysta vid elden.

 

Det är fina hjortron i år, säger du.

 

Och det är det.

Mona Mörtlund

Omslagsbild för Hjortronlandet

Jaa, jag hade ju liksom tänkt mig att LÄSA de här böckerna i mina temainlägg, men så blev det tydligen inte. Jag har läst en bok av Sara Lidman, Regnspiran, och jag har bestämt mig för att läsa fler. Kanske den här- Hjortronlandet

CLOUDBERRIES

You give me cloudberry jam from Lapland,
Bog amber, snow-line titbits, scrumptious
Cloudberries sweetened slowly by the cold,
And costly enough for cloudberry wars
(Diplomatic wars, my dear).
Imagine us
Among the harvesters, keeping our distance
In sphagnum fields on the longest day
When dawn and dusk like frustrated lovers
Can kiss, legend has it, once a year. Ah,
Kisses at our age, cloudberry kisses.

 

Michael Longley

Hjortron kommer för mig alltid att vara förknippade med min morfar. Han hade sina ställen dit han for och plockade hjortron, och varje sensommar fanns det alltid hjortron hos honom, företrädelsevis serverad som sylt till en speciell tjock pannkaka. Jag har aldrig försökt laga den pannkakan själv, men den här tiden på året längtar jag till morfars kök (rivet) och morfar (död sedan flera år), pannkaka och hjortronsylt.

Och med detta inlägg är mitt julitema slut. Själva juli fortsätter liite till, men snart byts månaden till augusti, och den lilla semester jag har denna sommar börjar idag.

 

Kommentera

